dinsdag 29 september 2015

Zelf haakpatronen, introductie / designing your own patterns, introduction





(English below)

Hoi allemaal,

Toen ik net begon met het zelf ontwerpen van haakpatronen was ik op zoek naar informatie hierover. Al snel kwam ik erachter dat hier vrij weinig informatie over te vinden is. Het was vooral een kwestie van gewoon maar beginnen.

Tijdens mijn eerste stapjes op het ontwerp gebied ben ik ook begonnen met het opschrijven van mijn eigen tips en leerervaringen. Vooral omdat ik merkte dat het lang niet zo moeilijk was als ik vooraf gedacht had. Inmiddels denk ik dat iedereen met een beetje haakervaring zelf kan gaan ontwerpen.Om die drempel nu iets kleiner te maken, leek het me leuk om een soort reeks met blogs te maken met allerlei praktische tips en een stappenplan voor het zelf ontwerpen. En dat zijn dan natuurlijk alleen nog mijn eigen tips; er zijn ongetwijfeld mensen die nog veel meer en betere tips hebben. Daarom zou het nog mooier zijn als jullie deze tips willen aanvullen met jullie ervaringen. Dan kunnen we de info steeds rijker maken. Helpen jullie mee?

Om de reeks af te trappen begin ik graag met het vertellen waar mijn eigen enthousiasme vandaan komt. Als kind heb ik wel eens gehaakt, maar verder dan een klein lapje ben ik niet gekomen. Ik knutselde en handwerkte wel eens, maar niet bijster veel. Veel liever ging ik sporten, piano spelen en boeken lezen. Eigenlijk ontdekte ik het haken een aantal jaar geleden bij toeval. Mijn dochter kreeg voor haar verjaardag een handwerkboek en wilde beginnen met haken. Om haar dat te leren, moest ik het natuurlijk eerst mezelf leren. Na dat kleine eerste project was ik direct gegrepen door het haakvirus en ben ik niet meer gestopt.

Het eerste jaar heb ik heel veel verschillende projecten gehaakt. Vol bewondering keek ik naar degenen die zelf hun patronen bedachten. Wat zou het toch gaaf zijn om dit zelf ook te kunnen. Zo'n proces van inspiratie, uitdenken en het uiteindelijk maken leek me heerlijk. Ik dacht alleen dat ik dat niet zou kunnen. Maar het bleef me fascineren en na wat aanmoediging van diverse mensen ben ik er toch maar eens mee begonnen. Ik startte met het maken van een fantasiedeken met allerlei restjes katoen. Ter inspiratie gebruikte ik een haakstekenboek, pinterest en google. Zolang je er maar voor zorgt dat je aantal steken per toer ongeveer gelijk blijft, kan er weinig mee mis gaan. Heerlijk vond ik het om steeds zelf te bedenken wat ik de volgende toer zou gaan doen. Dit smaakte naar meer!

Hebben jullie ook al eens iets zelf bedacht om te haken, of haak je liever volgens een bestaand patroon?

Volgende week deel 1 waarin ik handige hulpmiddelen beschrijf bij het zelf ontwerpen van je haakprojecten. Graag tot dan!

Madeleen


Hi everyone,

When I just started designing crochet patterns I was looking for some information about designing patterns. But unfortunately there's very little information available about this subject. So I just started by doing and learning. When I was taking my first steps in designing patterns I also started to write down my own tips and experiences. I learned that designing isn't as difficult as I thought it was. In fact, I think everyone with some crochet experience could learn it.

To make it a little easier for you to design patterns, I thought it would be fun to make a serie of blogs with tips and an action plan to design your own patterns. Of course these are only my own tips; I think a lot of people have more and better tips. That's why it would be even better if you would add your tips! I would be very grateful if you could help me!!

In my childhood I didn't spend a lot of time doing needlework. It were sports, reading books and playing the piano that kept me busy. I recently discovered the joy of crochet by chance when I gave my daughter a needlework book as a birthday present. The first project she wanted to make was a little crochet owl. Before I could learn her how to crochet, I had to learn it myself. That was the start of my passion for crochet.

The first year I've crocheted a lot of different projects. I've always admired the women (and men) that designed these lovely projects by their own. Wouldn't it be fantastic to make whatever you want? It's such a creative process: inspiration, think how to make it, crocheting.... the result. With a little bit of encouragement from some people I started my first project: a fantasy blanket with leftovers. I used Pinterest and a crochet stitches book as a source of inspiration. As long as you keep the same amount of stitches in every row; almost nothing can go wrong. And indeed, I loved thinking of every new row, color and stitch. That was my first design and more followed soon after that. 

Have you designed something yourself? Or do you prefer working with excisting designs? Next week part 1, in which I describe some of the tools that are very useful when you would like to make your own patterns!

Madeleen 

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee om hier een rubriekje over te maken. Ik vind het altijd geweldig als iemand zelf een patroon kan ontwerpen. Ikzelf haak eigenlijk zo goed als altijd volgens een patroon, al durf ik nu ook iets proberen na te haken van een foto of een kleine aanpassing te doen in een patroon. Maar om vanaf 0 te beginnen lijkt me een hele uitdaging. Ik kijk al uit naar je tips, misschien komt het er dan wel eens van om het te proberen!
    Het deken dat je gemaakt hebt is heel mooi, wel leuk om op deze manier heel wat steken uit te proberen!
    Groetjes, Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sarah, naar een bestaand patroon haken is ook heerlijk (doe ik ook regelmatig). Wie weet kan ik je inspireren om een keer een uitstapje te maken naar een zelfbedacht patroon ;-) Ik ben heel benieuwd!

      Verwijderen