donderdag 8 oktober 2015

Ontwerp je eigen haakpatronen, deel 1 benodigdheden/ Designing your own crochet patterns tools, part 1

English below

Ontwerp je eigen haakpatronen: benodigdheden

In dit eerste deel van de blogserie 'ontwerp je eigen haakpatronen' laat ik graag zien, welke materialen ik handig vind tijdens het ontwerpen van haakpatronen.

Natuurlijk heb je de standaardbenodigdheden voor het haken nodig, zoals haaknaald, garen, stopnaald, centimeter, steekmarkeerders, en schaar. Maar daarnaast vind ik nog een aantal items erg handig:
- een bloknoot of haakdagboek: bij het maken van mijn eigen patronen, maak ik continu aantekeningen. Bijvoorbeeld om het tweede deel van het patroon op dezelfde wijze te kunnen maken als het eerste deel (bijvoorbeeld voor een voor- en achterkant van een tas) of goed aan te kunnen laten sluiten op het eerste deel. Maar daarnaast maak ik de aantekeningen ook, omdat ik het patroon graag vast wil leggen. Vaak schrijf ik het in een later stadium uitgebreid uit voor verkoop op Etsy of om te kunnen delen op mijn blog. Het kan ook heel interessant zijn om je patroon een tweede keer te gebruiken met een heel andere kleurstelling.
- Een aantal haakboeken met verschillende haaksteken / sierranden: Ik vind het ter inspiratie erg handig om een aantal haakboeken te hebben waarin verschillende haaksteken of sierranden beschreven worden. Zeker als je net begint met haken, is dit een handig hulpmiddel / naslagwerk. Als je je patronen wilt verkopen / delen, houd dan rekening met het copyright van de schrijver (op heel bekende haaksteken na). Zelf gebruik ik de boeken vooral om een idee te krijgen van de uitstraling van verschillende technieken.
- Tekenprogramma op de computer om je haakdiagrammen te kunnen tekenen (indien gewenst). Ik gebruik hiervoor Inkscape (een gratis open source programma dat vergelijkbaar is met Adobe Illustrator).  Daarnaast bestaat er een speciaal softwareprogramma 'Stitch works software'. Tot voor kort was dit een betaald programma, maar ook dit is een gratis open source programma geworden. Ik heb hier geen ervaring mee.
- Ruitjespapier: bijvoorbeeld om tapestry patronen of filetpatronen te kunnen tekenen. Als het een groot patroon is, doe ik dit ook wel in Excel.
- Kleurpotloden: om het effect van verschillende kleurencombinaties uit te kunnen proberen.
Ik ben vast nog heel veel vergeten. Mocht je aanvullingen hebben, laat het me weten dan zet ik het erbij!

Volgende keer meer over het onderwerp 'Inspiratie'!

Fijne week,

Madeleen





In this first part I like to show you the tools I like to use when I'm designing my own patterns.

Of course you'll need the standard crochet equipment like a crochet hook, yarn, needle, stitchmarkers, scissors and measuring tapes. Besides that I like to use the following supplies:

- notebook or crochet diary: when I'm designing, I'm constantly making notes. For example to make sure I can make another identical side of the pattern (for example back and front site of a bag) or to make sure another part of the pattern can be joined easily. On the other hand I'd like to write down the patterns so I can share them on my blog or sell them on Etsy. And I also think it's very interesting to use your own pattern for the second time and use completely other colors! It always suprise me!
- A few crochetbooks with different crochet stitches / borders. I use these books for inspiration. Especially when you start desiging your first pieces it can be used as reference. Please take the copyright of the author of the book into account if you're going to share the pattern. I like to use these books to get an idea of the look of different techniques.
- A drawing editor on your computer to draw your crochet charts (if desired). I'm using Inkscape (a free open source software programm, comparable to Adobe Illustrator). There's also specific crochet software called 'Stitch works software'. This recently became a free open source software programm too. 
- squared paper: for example to draw tapestry or filet patterns. If the pattern gets too big, I use Excel.
- Colored pencils: to try out the effect of different combinations of colors.

I probably forgot a lot of supplies. Please feel free to make additions!

Next time more about  'inspiration'!

Have a nice week,

Madeleen

2 opmerkingen:

  1. Gerber Accumark PRO ver 8.5 en 9.0 volledige download

    Mijn e-mail: rubbisb@gmail.com

    waaronder patroon ontwerp, sortering, de planning, marker making en markering .etc
    Patternmaking en Grading Met behulp van Gerber Accumark Pattern Design Software

    hartelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gerber Accumark PRO ver 8.5 en 9.0 volledige download

    Mijn e-mail: rubbisb@gmail.com

    waaronder patroon ontwerp, sortering, de planning, marker making en markering .etc
    Patternmaking en Grading Met behulp van Gerber Accumark Pattern Design Software

    hartelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen