woensdag 30 augustus 2017

Hoe het idee van deze tapestry knuffeltjes tot stand kwam en sneak peek mini knuffeltje workshop


Oh, het gaat nu supersnel! Op 11 september komt Blijhakertjes uit en op 16 september is het boekfeestje bij Echtstudio, waar iedereen welkom is! Zoals beloofd vertel ik in deze blogpost hoe ik op het idee van deze knuffeltjes ben gekomen én laat ik een glimp zien van het miniknuffeltje dat je tijdens de miniworkshops bij het boeklanceringsfeestje kunt haken.



De techniek van het haken met 2 kleuren heb ik voor het eerst gebruikt toen ik 3 jaar terug dit harlekijntasje haakte. 


Het patroon vind je hier. Ik haakte dit tasje door steeds een tweede kleur mee te nemen en door gewone vasten te haken in de 2 lussen van de v-lus van de vorige steek. Wel zag ik dat de steken in de loop van de toeren langzaam iets gingen wijken naar rechts, maar voor dit patroon vond ik dat geen probleem.

Twee jaar geleden startte ik met het geven van workshops. De mochila techniek (mochila is een vorm van tapestry haken) leek me een gave techniek om workshops in te geven. Ik ontwierp hiervoor deze tas waarin je steeds maar 2 kleuren tegelijkertijd gebruikt. 

Op deze manier leek het me makkelijker te leren, dan wanneer je direct met 5 kleuren tegelijkertijd zou starten. Tijdens dit proces ontdekte ik dat door alleen in de achterste lus in te steken je patroon mooi recht omhoog blijft lopen. Wat een eye-opener! Ik werd nog enthousiaster over deze techniek. Ook met ‘maar’ 2 kleuren tegelijkertijd kun je al te gekke effecten bereiken en ik bedacht me allerlei andere toepassingen dan tassen waarbij ik deze techniek ook heel mooi zou uitkomen! 

Rond deze tijd kocht ik ook het boekje ‘Sweet Crochet’. Ik was echt verliefd op deze knuffels en wilde me er zelf ook eens aan gaan wagen een knuffel te ontwerpen. En zo ontstond langzamerhand het idee om de tapestry mochila techniek te gebruiken om een unieke knuffel te maken. Wel moest de vorm van de knuffel simpel blijven. Het aantal steken van het lijf blijft op de eerste en laatste paar toeren na steeds gelijk. Omdat ik niet wist of het project überhaupt een kans van slagen had, ben ik gewoon maar gaan haken, zonder het patroon mee te schrijven. Dit inmiddels wel bekende konijntje was het resultaat. 

Toen ik het postte op Instagram, waren de reacties zoo enthousiast, dat ik met spoed het konijntje nog een keer ging haken en nu wél het patroon ging meeschrijven. Tja, en dit smaakte naar meer; de collectie knuffels werd uitgebreid met een pinguïn en een vosje... en inmiddels nog met heel veel meer! Het resultaat zie je straks in het boek. :-)

Ik hoop echt dat jullie hier net zo blij en enthousiast van worden als ik. Als je eenmaal het juiste aantal steken hebt van het lijf, valt het telwerk bij deze knuffel reuze mee. Je volgt vooral het telpatroon, maar doordat je steeds ziet wat je doet en wanneer je van kleur moet wisselen ben je niet constant aan het tellen. En vooral heel leuk is, dat door de kleurwisselingen je al snel een knuffeltje ziet ontstaan!

Zoals je al hebt kunnen lezen, kun je bij het boekfeestje aanschuiven bij de workshoptafel om een klein miniknuffeltje te haken. Ik verklap nog niet alles, maar op deze foto zie je al een kleine sneak preview van het miniknuffeltje. Zo kun je op heel kleine schaal kennis maken met deze techniek. We gebruiken haaknaald 2,5 mm, dus als je die hebt is het handig om deze mee te nemen. Zo niet, dan kun je ook een haaknaald lenen.



Een hele fijne week!


Madeleen

2 opmerkingen:

  1. Zo zie je dat je inspiratie op allerlei plaatsen kunt vinden. Leuk dat je hier vertelt hoe jij aan de ideeën kwm voor al die schattige beestjes.
    Nog een paar spannende weken tot de boeklancering.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen waar je inspiratie vandaan komt! Veel plezier morgen. Ik kan er helaas niet bij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen